GYIK

Kell-e állapotfelmérés, ha a Szakértői Bizottság már BNO kóddal látta el a gyereket?
Igen. Mindenképpen szeretnénk saját magunk is látni, valójában hol tart a gyermek. Mely terülteken van rendben, illetve mely területeken mutat elmaradást. Ezen vizsgálat fényében (természetesen a szakértői véleménnyel összevetve) kínáljuk fel a szükséges fejlesztést / fejlesztéseket.

A gyermek diszfunkcióval küzd. Miért nem elég neki a heti egy fejlesztés az iskolában?
Mert az iskolai fejlesztés a legritkább esetben zajlik egyéni foglalkozás keretében vagy kiscsoportban. Ennek következtében a hatása is kevésbé érzékelhető. A szakemberrel sincs mód napi kapcsolatot tartani. Így nem lehetünk naprakészek gyermekünk fejlődésében.

Az óvodai logopédia heti egy alkalommal nem hozta meg kívánt eredményt. Miért?
Az óvodában nagyon sok kisgyerek küzd még a beszédtanulással, a hangok helyes képzésével. Megfelelő fejlesztésükhöz sokkal több logopédusra lenne szüksége az intézményeknek. Erre azonban nincs lehetőségük.

A nagyobbik gyermekem a foglalkozáson van. Hová tegyem a kisebbet, akit még babakocsiban tolok?
Hozza el őt is. A Varázsceruza akadálymentesen megközelíthető. A váróban akár több babakocsi elfér, a kisgyermekeknek játéklehetőséget tudunk biztosítani.

A tornafoglalkozásokhoz biztosítják az öltözőt?
Igen. Van egy kifejezett öltöző-sarok, ahol a gyermekek nyugodt körülmények között átöltözhetnek, ruhájukat az óvodában megszokott módon jelekkel ellátott fakkokban hagyhatják.

Önök tudnak-e segíteni, ha az iskolában a pedagógusnak nem sikerült?
Itt nem egy pedagógus áll rengeteg gyerek rendelkezésére, hanem sok szakember áll egyetlen gyermek rendelkezésére. Ebben rejlik a titok. Sokkal könnyebb eredményeket felmutatni, ha több oldalról tudunk a gyermeknek segíteni.

Nincs semmi baja a gyermekemnek, csak egy kicsit lassabban halad, mint a többi hasonló korú gyerek. Majd utoléri őket?
Hiszünk benne, hogy ez nem a gyermek választása. Ő is azt szeretné, ha nem lenne más, lassabb, ügyetlenebb, mint a többi gyerek. Ha valami nem úgy megy, mint a többieknek, akkor a gyermek egyre kirekesztettebbnek érzi magát. A lemaradások csak nőni fognak az évekkel, az a bizonyos olló egyre nagyobbra nyílik. Minél hamarabb kérnek segítséget, annál gyorsabban éri utol a gyermek a kortársakat.

A tanító néni kéri, hogy ismételjen a gyermekem évet. Mit tegyek?
A döntés a szülő kezében van, hiszen ma már csak szülői beleegyezéssel, illetve szülői kérésre ismételhet a gyermek évet az iskolában. Felmérjük a gyermek aktuális tudását, akár több alkalommal találkozunk a gyermekkel. Ha kell, a teljes team részt vesz annak megítélésében, hogy szükséges-e az évismétlés.

A gyerek barátai bicikliznek, hintáznak, ő azonban ezeket a játékokat nem szereti. Ez mekkora gond?
A gyermekek azokat a mozgásformákat, játékokat utasítják el, amelyekben nem elég ügyesek. Nagyon korán felismerik, ha valami nem megy nekik, és ezt nem is akarják csinálni. Ennek hátterében az esetek nagy részében idegrendszeri éretlenség áll. Ezen lehet, és kell is segíteni. Ehhez kínáljuk a Delacato-féle alapozó terápiát, illetve az Ayres-terápiát. A terápiák segítenek a mozgáskoordináció kialakításában, a mozgás magabiztosabbá tételében.

A gyermek az iskolában nehezen koncentrál, az órán nem figyel. Az eredményei nem a valódi tudását tükrözik. Mit tehetek?
Első körben azt kell tudni, hogy a gyermek az osztályteremben hol ül. A hátul ülő gyermek figyelme nagyon gyorsan elkalandozik, különösen, ha még figyelemzavara is van. Ezután érdemes a gyermeknél szemészeti és hallásvizsgálatot kérni valamelyik gyermekkórház adott osztályán.

Egyéni vagy csoportos foglalkozásra járjon-e a gyerek?
Ebben a kérdésben az állapotfelmérést követően a szülővel folytatott megbeszélés után döntünk. A gyermek aktuális állapota határozza meg, milyen terápiás eljárásra van szüksége. Vannak olyan helyzetek, amikor az egyéni fejlesztés szükséges, mert a kétszemélyes szituáció segít a felzárkózásban. Ez különösen igaz a logopédiai fejlesztésre, illetve a képességfejlesztésre. Más helyzetekben azonban szükséges a kiscsoportos munka: a gyermek pszichodráma-csoportban a problémamegoldó-képesség fejlesztése történik, az alapozóterápia során pedig egymást segíthetik a gyermekek.

A gyermek nem szívesen manipulál apró tárgyakkal. Nem szeret rajzolni, színezni. Mit lehet tenni?
Grafomotoros terápiát tudunk neki felajánlani, amit otthon ki lehet egészíteni teljesen hétköznapi apróságokkal. Ha a gyermeket beengedjük a konyhába, sokat segíthetünk neki. Olyan tevékenységeket ismertessünk meg vele, ahol nem veszi észre, és máris tanult valamit. Ehhez rengeteg ötletet nyújtunk a szülőknek.

A kerületi Pedagógiai Szakszolgálat ingyen van, de nem tudnak helyet biztosítani a gyermeknek. Mit tegyünk ilyenkor?
Nálunk a team: pszichológus, logopédus, gyógypedagógus, gyógytornász, drámapedagógus, mozgásterapeuta. Ez sokban megegyezik a Pedagógiai Szakszolgálat szakemberi csapatával. Így hasonló a lehetőségeket tudjuk felajánlani, mint a Pedagógiai Szakszolgálat, annyi különbséggel, hogy akár heti több alkalommal is jöhet a Varázsceruzába a gyermek.

Önök adnak-e szakértői véleményt?
A szakértői véleményt csak a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ adhat, ők adnak a gyermeknek BNO kódot, amely alapján az óvoda, iskola emelt fejkvótára jogosult. Így kaphat a gyermek megfelelő segítséget az iskolában is. Pedagógiai (gyógypedagógiai) véleményt azonban – szülői kérésre – adunk ki.

A gyermek már felső tagozatos, de a gondok nem szűntek meg/ most merültek fel. Tudnak segíteni?
Megfelelően képzett gyógypedagógusok állnak a gyermek rendelkezésére, hogy felső tagozaton vagy középiskolában is segítsenek a felmerülő tanulási problémák megoldásában.

Nem terheljük túl a gyermeket a fejlesztéssel?
A szakemberek azért vannak, hogy tudják, kinek mennyi időre lehet lekötni a figyelmét, kinek milyen segítségre van szüksége. Van lehetőség a felezett órák megtartására, illetve ha szükséges a még több megsegítésre is.

Hogyan zajlik a foglalkozás?
A fejlesztő foglalkozások 45-50 perc hosszúak. A teljes órából visszamaradó időben a szülőt tájékoztatjuk a foglalkozás történéseiről, az elvégzett feladatokról, illetve hogy ezek mely területet fejlesztették. Megmutatjuk az otthoni gyakorlásra adott feladatokat, és válaszolunk a szülők kérdéseire is.

Mikor várható eredmény?
Jóslásokba nem szívesen bocsátkozunk, de a rendszeres és kitartó munka eredménye néhány hónap elteltével általában megmutatkozik. Ajánljuk, hogy az egy tanévnyi időt mindenképpen szánják rá a gyermek fejlesztésére. Ezen idő alatt rögzülnek az elért eredmények. Persze az idő gyermekenként változó lehet. Vannak, akiknél előbb, másoknál később tudunk látványos eredményt felmutatni.

Mennyi idősen érdemes a fejlesztést kezdeni?
Minél korábban kezdődnek a fejlesztő foglalkozások, annál korábban lesz pozitív a változás. A pocaklakóknak és édesanyjuknak kínáljuk a terhestornát. Nagyobbak már jöhetnek mozgásos, óvodai felkészítésre. Az óvodás korúaknak az iskolára való felkészítést, a logopédiai foglalkozásokat, a gyógytornát, a gyermek-pszichodráma csoportot ajánljuk. Az iskoláskorú gyermekeknek pedig a tantárgyi megsegítés mellett fejlesztő foglalkozásokat tudunk felajánlani.

Hogyan tájékoztatják a szülőket?
Az állapotfelmérést követően a szülővel megbeszéljük az elért eredményeket, és felajánljuk a lehető legjobb terápiás eljárást, amely segítet a gyereknek a problémák megoldásában. A fejlesztő foglalkozások után minden alkalommal tájékoztatjuk a gyermek által elvégzett feladatokról, azok eredményéről. Az egész team áll a gyermek és az Önök rendelkezésére. Így szükség esetén további vizsgálatokat is tudunk végezni. Amennyiben nem a mi kompetenciánk valamely (orvosi) vizsgálat, úgy segítünk megkeresni a megfelelő szakembert.

Mikor hozza el a gyermekét?
Ha a gyermek bármely életkorában probléma merül fel. Ha mozgásfejlődése, értelmi fejlődése eltér az életkorban elvárhatótól. Ha már régen szobatisztának kellene lennie, de még mindig pelenkás a gyermek. Ha a környezetében élők felhívják a figyelmét, hogy valami nincs rendben. Ha Önnek tűnik fel, hogy a gyermek nem olyan, mint a kortársai. Illetve bármely esetben felkeresheti a Varázsceruzát, ha kérdése van a gyermekével kapcsolatban.

Fogyatékos gyermekkel foglalkoznak-e?
Gyógypedagógusok is dolgoznak nálunk, így vállaljuk a fogyatékos gyermekek fejlesztését is. Amennyiben mi nem tudunk segíteni, keresünk egy olyan szakembert, aki tud.